Wednesday, March 28, 2007

مغلق .....طب ليه؟

لاحظت فى الفترة الأخيرة أن فى شوطة و جت فى المدونين( سورى فى اللفظ) لغلق مدوناتهم و بصراحة مش فاهمة لية!!!
بجد ناس كتير مدوناتهم جميلة و بسيطة و كل حد فيهم يقول أنا مش فارق/ة أدون أو لأ و مش أنا الى سأحدث تغيير....الخ
فكرت شوية و سألت نفسى هما ايه الى دفعهم لكدة و بصراحة لم أجد إجابة محددة و مقنعة
هل هو بريق شدهم للتدوين و لعالم جديد و راح خلاص؟
هل هو هدف محدد و تغير تصوروا أنهم سيحدثونة و فشلوا؟
هل حدث لهم مضايقات معينة بشكل أو بأخر؟
هل هو يأس أو زهأ و ملل دخل حياتهم عامة و بالتالى أنعكس على المدونة بالمرة؟

أفكار و تخمينات عدة جت على بالى ووجدت سؤال " لماذا ندون؟" يلح و بشدة على رأسى!

يعنى بصراحة نفسى أعرف لية الناس دية قررت أبيض أو أسود؟ يعنى يا إما كتابة متدفقة أو إغلاق تام للتدوين؟
يعنى من وجهة نظرى البسيطة جدا ( الى ممكن تكون صح أو غلط) التدوين نوع من الفضفضة أو نوع من المشاركة مع الأخرين سواء بأفكار بسيطة أو بأعمال أدبية أو فنية يعنى تدرجا من الناس المبدعة للناس البسيطة التى تعبر عما داخلها و خلاص!
و فى جميع الأحوال محدش مطالب أنة يشارك و يفضفض أو يبدع على طول
يعنى ممكن أيام يتدفق و يحدث سيل من الإبداع و ممكن أيام تانية مفيش أى حاجة غير صمت رهيب! أيه المشكلة فى كدة ؟
ليه قرارات ثوريه بإغالاق البلوج و مش عارف أيه؟
فى الأخر مفيش إلتزام بمواعيد و مفيش قيد الموضوع كلة إختيارى و نابع من النفس و أعتقد أن دة سبب أن التدوين جذاب جدا خاصة أنة مرتبط بعالم من الخيال !
يعنى أحب طبعا أعرف أراءكم قبل ما أقرر أبيع الدكان و أشوف جيران يبقوا على الجيرة و العشرة أكتر من كدة شوية لأن الجار للجار
ولا أية؟؟

17 comments:

عمر عاشق القرآن said...

انا معاكى تماما

و بضايق جدا برضه لما بلاقى حد قفل مدوته او كاتب اعتذار انه مش هيكتب تانى

و متهيألى الأسباب اللى ذكرتيها كلها صح

elkamhawi said...

عمرك اطول من عمرى تعرفى انا مرة فكرت اقفل مدونتى بس ما علنتهاش اون لاين ياه على اللى حصل زمايلى اتصلوا بيا وهيئة حقوق الانسان وكوندليزا رايس اصرت انها تجتمع بيا وكانت مشكلة
تعرفى انا عمرى ما فكرت اقفل مدونتى
نيهاااا

يا مراكبي said...
This comment has been removed by the author.
يا مراكبي said...

في الحقيقة ده موضوع كبير قوي

لأنه أولا لازم نتفق زي ما قلتي إن الموضوع كله إختياري .. بدء التدوين أصلا إختياري .. مواعيد النشر والرد على التعليقات برضه إختياري

ثانيا لازم برضه نتفق على إن الغرض الشخصي من التدوين مختلف من شخص لآخر .. منهم اللي نفسه فعلا يعرض أفكاره أملا في إحداث تغيير .. ومنهم اللي بيعرض أفكاره وفنه وإبداعاته اللي مش لاقية طريقها للنشر .. ومنهم اللي بيعبر عن مشاكلة وأحاسيسه للتنفيس عما بداخله .. ومنهم اللي بيتسللى وخلاص نتيجة الفراغ أو لأن الإنترنت عنده هواية مهمة

وبناء على أولا وثانيا .. ممكن نستنتج إيه الأسباب العديدة اللي ممكن تخلي الواحد يقفل المدونة ومنها مثلا

ضيق الوقت وعدم القدرة على المتابعة والتواجد المستمر

الإنكسار والإنهيار لما تكون التعليقات والردود معادية أو متجاهلة وخصوصا لو المدون قصير النفس

إن الواحد يلاقي إنه مش لاقي حاجة يكتبها ويفتكر إن لإبداعه خلص لحد كده .. وده لأنه عايز يكتب ويكون متواجد وخلاص وناسي إن الإبداع ليه ظروف خاصة ولا يستدعى في أي وقت زي الجرائد وقنوات التليفزيون .. المدونة مش مجلة أو جرنال لازم نكتب فيه أو نقلرأه كل يوم

إنه أصلا ما كانش محدد هدف أو غاية من التدوين وبالتالي زي ما الموضوع بدأ تسلية .. بيزهق ويقفل ويشوف حاجة تانية يتسلى بيها

وكفاية كده بقى لحسن طولت قوي

Just Me said...

سعات الواحد ممكن يقفل
لما الكلام ميبقاش ينفع
و تفقد الكلمات معانيها
انا كنت هعمل كده فى مدونتى القديمة

Dananeer said...

بازعل لما حد بيقفل مدونته

dr_lazeez said...

enty 3arfa 2eny gedeed fe 7ekayet el tadwen deah ?
enty 3arfa 2aktar 7aga 3agbany eah ?
2aktar 7aga enty batkalem
ba2ool 2ely ana 3awzo .
tela2eny bakteb we mish 3aref ana ha2ool eah .
bas ba3d mabakteb bakoon 7asees bera7a we sa3ada kamda 2awy .

ana shayef 2eny ley yebatal tadwen we katab moglak lel tasle7at dah kalaaas ma3andos 7aga ye2olha .
2aw mish 2ader yekteb 2atalo feah 7ata 7ob el 7orya .
ana shayef 2enhom mish hateawelo
we hayerga3o tany .

zordeak said...

ازيك يا هبة

أنا كنت سايب المدونة علشان المذاكرة

بس والله

بس مقدرتش

انا مقدر انك زعلانة من جوه من حكاية قفلان المدونات ده

انا مقفلتش المدونة

انا رجعت تانى علشان انا مقدرش اقفلها فعلا


حتى اول مرجعت بعتلك تاج

:)


اكيد هيكون لينا نقاش فى الحكاية دى

انا قلت بس اجى اقولك انى رجعت

Elsede3' said...

it's that u sometimes find urself dried out
another times u'll go like "wat's the use, screw writing, screw the whole blogging thing"
sometimes it can b that u're so depressed that u can not even hold ur pen and write ur name. and u're just fed up from bitching every now and then about how miseable life is.
give them a break, believe me, it's outta their hands

Elsede3' said...

btw
i like the pic, the "come back later we're closed/come on in we're open" pic
say3a...

tota said...

hepazz

اسمحيلى بالمداخلة دى

يتوقف رد فعل المدون فى اغلاق المدونة وانهاء التواصل على هدف كل واحد من التدوين
اذا كان الهدف هو الفضفضة اذا لا مشكلة المدونة مفتوحة ريثما يشعر المدون برجوع رغبة الفضفضة مرة اخرى
وهذا نوع من التدوين بين انواع كثيرة حتى لا اطيل عليكى ساكون النموذج الممثل عن فكرتى الشخصية عن التدوين وعن الامتناع انا ينطبق عليه من فشل فى احداث هدف محدد ففضل الانسحاب رغم قصر الوقت لكن النتيجة كانت واضحة بالنسبة لى
ربما ضعف ويأس وربما لان الاستمرار فى سرد كلمات لمجرد البقاء فكرة عقيمة

عالم التدوين اختلف بشدة اصبح متماثل مع العالم الخارجى ليس عالم المثقفين والنخبة
فالجرائد لا يكتب بها الا من هو اهل للكتابة وتوصيل كلمة فى اغلب الاحيان ام التدوين فاصبح مكان لخروج كل شىء من اول السباب وغيره حتى اروع الكلمات وهنا كما قلتى يكمن الاختيار
اختيار ماذا تقول ومن تزور وماذا تعلق ولمن تقرأ ومتى تقف ولماذا تقف كله اختيار
الالطف ان التواصل مستمر وان توقف احدهم يحل محله عشرات فعالم التدوين لن يتوقف لكن الرؤية القادمة للعالم ليست جيدة من وجهه نظرى والبعض ينسحب حين يرى انه لا مكان لوجوده

اضافة محزنة
ان العالم الافتراضى يملئه نفس احقاد العالم الخارجى والتعليقات التى اراها لدى البعض والسباب والنفوس المريضة كفيلة ان تجعلنا نكتفى بعالم واحد فقط مملوء بكل هذا اما يكفينا حتى نبحث عن عالم افتراضى اخر نعيش فيه نفس الذى هربنا منه فى واقعنا

لعتذر عن الاطالة لكنك طرقتى باب يطول فيه الحوار
تحياتى

Anonymous said...

هدى اعصابك
الموضوع ما يستاهلش

ibn nasser - ابن ناصر said...

انا ادون اذا انا موجود علي رأي واحد من الناس
تحياتي

كلبوزة لكن سمباتيك said...

اه يا هبة جيتي على الجرح فعلا دي حاجة تزعل
انا حعوبي حفيت اسال على اوسا و هي مش بترد
و كمان القهوجي قفل المدونة و خلاها لحد معين بس اللي يدخلها

بجد عيب
---
انت عاملة اية؟

hebaz said...

صديقاتى و أصدقائى الأعزاء
بجد أشكركم بشدة على تواصلكم معى و أنكم أهتميتوا و قلتوا رأيكم و تصوراتكم الى بجد أكيد أحترمتها جميعا
دايما كدة بتنورونى :)

chaos said...

كلة إختيارى و نابع من النفس و أعتقد أن دة سبب أن التدوين جذاب جدا خاصة أنة مرتبط بعالم من الخيال !



لقد اصبتي كبد الحقيقة
انا لا ادون كثيرا و زواري قلائل جدا لكني ادن لانه مُتنفس
حر و سهل و إنسيابي جدا و مش لاقي داعي للتخلي عنه
لم يدعنا احد للتدوين، و ليس هنك ما يدعو للتوقف بالعكس فإنه يخلق علاقات رومانسية افلاطونية بين المدونين الذين معظم الوقت لا يعرفون بعض و غالبا لا تربطهم مصالح الا التعليقات و تبادل الخبرات
انا مثلاً إتضايقت و لسه متضايق إن
tota
بطلت تدون و إكتفت بالتعليق علي المدونات مع ان مدونتها كانت من اجمل المدونات للأسف!!!!
إوعي تبيعي الدكان
تحياتي

Rosa said...

أنا معاكي بكل جوارحي. بصراحة أنا واحدة من الناس التدوين بالنسبة لي له بعد مختلف تماماً يمكن بتعامل معاه من بابا اني بفضفض عن الجوايا و اللي يمكن بيكون صعب شوية أخرجه في زحمة الحياة و مش مهتمة قوي بقصة كام حد زار مدونتيو تستاهل أخليها و لا أقفلها لاني لما عملت المدونة عملتها لكي أفضفض لنفسي لكي أتعلم ألا أكبت ما بداخلي سواء كان فرح أو حزن.

تحياتي لكي و لكل المدونين و المدونات